Audi R8 Spyder

De vernieuwde Audi R8 Spyder V10 quattro

De vernieuwde Audi R8 Spyder en Audi R8 Coupé krijgen niet alleen een sportiever design, maar ook krachtigere motoren. Het hart van de Audi R8 is nog altijd zijn atmosferische, hoogtoerige V10, die nagenoeg identiek is aan de motor in de R8 LMS GT3 en R8 LMS GT4. De compacte krachtbron wordt gebouwd in Győr, Hongarije, en wordt beschikbaar in twee varianten: V10 en V10 performance. Hij is voorzien van een aparte radiateur die de motorolie in het dry sump-systeem op temperatuur houdt. Dit principe komt rechtstreeks uit de autosport en zorgt ervoor dat de motor heel laag in het chassis kan worden gehangen, waardoor het zwaartepunt laag blijft. De oliepomp is daarbij zo afgesteld dat de V10 altijd voldoende wordt gesmeerd, ook bij zijdelingse acceleraties van tot wel 1,5 G. Beide versies van Audi’s tiencilinder zijn uitgerust met een partikelfilter.

Aanpassingen aan het onderstel van de nieuwe Audi R8 staan garant voor nog meer stabiliteit en precisie. Bovendien is zowel de elektromechanische stuurbekrachtiging als de optionele Dynamic Steering aangescherpt voor een betere feedback. Afhankelijk van de gekozen motorisering zijn er nu drie aanvullende rijmodi beschikbaar: Dry, Wet en Snow. Dankzij het verbeterde Electronic Stabilization Control (ESC) heeft het topmodel van de Audi R8-reeks 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u naar stilstand af te remmen. Wordt de remactie ingezet bij 200 km/u dan is de remafstand tot zelfs 5 meter korter.

De nieuwe Audi R8 wordt standaard geleverd met 19 inch lichtmetalen velgen. Ultralichte 20 inch exemplaren met een vijfspaaks V-design zijn optioneel. Klanten kunnen daarbij kiezen uit stalen remschijven en remschrijven van aluminium die met koolstofvezel kunststof (CFRP) zijn versterkt. Die laatste zijn zo’n 2 kilogram lichter.

Laat al het andere achter je Audi R8 Spyder V10 quattro

De krachtige brul van de atmosferische V10-motor achter u en de strak blauwe zomerlucht boven je. De Audi R8 Spyder V10 quattro biedt je een racebeleving als onderdeel van een exclusieve levensstijl. Een belofte waar je deze volbloed supercar aan kunt houden.


De vernieuwde Audi R8 Spyder. De belangrijkste feiten.


Atmosferische V10-motor: krachtig middelpunt van de Audi R8 Spyder

Hij domineert het beeld en laat flink van zich horen. Met zijn tomeloze power maakt hij de Audi R8 Spyder V10 performance quattro nog een flinke partij scherper. De 5.2 FSI-motor levert maximaal 580 Nm bij 6.600 toeren. Dankzij de dry-sumpsmering en dus het ontbreken van een oliecarter is de motor extra laag in te bouwen, wat een van de technische verklaringen is voor het scherpe stuurgedrag van de R8. De speciale ontstekingsvolgorde van de tiencilinder levert een karakteristiek geluid op. Het schorre blazen en brullen komt met open kap nog beter tot zijn recht. Op weg naar de topsnelheid wordt u geholpen door de nieuw ontwikkelde 7-traps S tronic transmissie, waarvan de versnellingen dicht op elkaar liggen, en de geoptimaliseerde quattro-aandrijving die het aandrijfkoppel altijd optimaal over de wielen verdeelt. Mede hierdoor neemt de Audi R8 Spyder V10 performance quattro een beslissende voorsprong op het gebied van tractie, dynamiek en rijveiligheid.


Het onderstel blinkt uit door scherpte

In de racewereld zijn twee aspecten van bovengemiddeld belang: het vermogen en de manier waarop de auto dit op het asfalt kwijt kan. En dat is waar een bovengemiddeld goed onderstel bij om de hoek komt kijken. De Audi R8 Spyder V10 performance quattro heeft rondom dubbele aluminium driehoeksdraagarmen. Het standaard adaptieve rijprogramma Audi drive select telt vier settings. Adaptieve dempers zijn er in de vorm van het optionele Audi magnetic ride. Ideaal om in een fractie van een seconde de demperwerking aan de rijstijl en het wegkarakter aan te passen.

De nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging reageert nog directer en geeft uitstekende terugkoppeling. De naar wens geïnstalleerde dynamic steering varieert de stuurratio op basis van de snelheid en dat draagt bij aan de speelse handling.

Voor als het niet sneller, maar juist langzamer moet, heeft de Audi R8 Spyder V10 performance quattro standaard met carbon verstevigde keramische remmen. De remzadels zijn van huis uit antracietgrijs, maar vlammend rood wordt ook geleverd.


Een design met betoverende lijnen

Een gesloten kap accentueert de atletische lijnen van de Audi R8 Spyder V10 performance quattro, een geopend dak leidt de aandacht richting de krachtig aangezette spatborden – een directe verwijzing naar de rijke autosporthistorie van Audi, net zoals de sleuven boven de singleframe-grille.

Lage horizontale lijnen dragen bij aan het breedte-effect van de voorzijde. Daardoor oogt de Audi R8 nog lager en sportiever. De achterkant maakt een statement met de ver naar boven doorlopende diffusor, het luchtrooster over de volle breedte en de nieuwe, ovale uitlaatuiteinden. U kunt de standaard 19-inch wielen naar wens laten vervangen door nieuw vormgegeven gefreesde 20-inch exemplaren. Dit 5-V-dynamiek-design is er met keuze uit drie afwerkingen van het velgoppervlak. Voor een bijzonder dynamische inzet van de Audi R8 en passend bij het performance-karakter zijn ook speciale 20-inch velg-/bandcombinaties voor zomer- en sportgebruik beschikbaar.


Een elegant interieur met de bestuurder centraal

Het R8-interieur biedt dezelfde racebeleving als de rest van de auto. Recht voor je zijn alle bedieningselementen optisch samengebracht onder een grote boog, die lijkt op het op de bestuurder gerichte design van een monoposto. De Audi R8 Spyder V10 performance quattro beschikt over kuipstoelen. Ook standaard zijn bekleding van leder en alcantara, mercatoblauwe kleuraccenten, hoogglans carbon interieurpanelen en rvs pedalen. Maar daar hoef je het vanzelfsprekend niet bij te laten, want dankzij Audi exclusive is het aantal kleuren- en materiaalcombinaties vrijwel onbeperkt.


De overzichtelijke Audi virtual cockpit

Audi heeft voor een digitale route gekozen in de vorm van de standaard Audi virtual cockpit in combinatie met MMI navigatie plus. Het MMI-bedieningssysteem reageert ook op gesproken instructies. Buiten de centraal geprojecteerde toerenteller, weergeeft het 12,3 inch scherm vermogen, koppel, g-kracht, rondetijden, temperatuur van motor en bak alsmede bandenspanning en -temperatuur.


Altijd een stapje verder – dat is het doel van de Audi R8 Spyder performance

De tussen de assen geplaatste atmosferische V10-motor is het hart van de Audi R8. In de performance-versie levert deze maar liefst 50 pk extra, waardoor het motorvermogen uitkomt op 456 kW/620 pk. Hierdoor neemt de sprint naar 100 km/h geen 3,5 maar 3,2 seconden in beslag en wordt de topsnelheid met 7 km/h verhoogd van 322 tot 329 km/h. Ook qua koppel is er een verschil: bij 6.600 toeren is 580 Nm beschikbaar. De met koolstofvezel versterkte kunststof achterspoiler van de Audi R8 Spyder V10 performance quattro is een goed zichtbaar herkenningsteken voor de indrukwekkende prestaties.


Afbeeldingen

Brochures & prijslijsten

Wij doen ons uiterste best om de actualiteit van de prijzen, uitvoeringen, specificaties en andere informatie te waarborgen. Het is echter onvermijdelijk om alle fouten volledig uit te sluiten. Derhalve kunnen aan deze informatie op geen enkele wijze rechten worden ontleend.