Van studie- naar productiemodel: hoe de elektrische ID. Buzz tot stand kwam


28 april 2022

Tussen de ID. Buzz Concept en het definitieve productiemodel – dat eind 2022 op de Nederlandse weg verschijnt – zit vijf jaar keihard ontwikkelingswerk. Hoe is, op basis van de legendarische ‘Bulli’ en het studiemodel, de uiteindelijke elektrische ID. Buzz tot stand gekomen? En hoe is het Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens gelukt om dit nieuwe elektrische model aan alle eisen op het gebied van veiligheid, comfort en dagelijkse gebruiksvriendelijkheid te laten voldoen? Wat moest er in de fabriek in Hannover allemaal worden aangepast om de ID. Buzz te kunnen bouwen naast de T6.1 en Multivan? Een videoteam van Volkswagen heeft dit allemaal vastgelegd en de documentaire over de ontwikkeling van de ID. Buzz en ID. Cargo gaat vandaag in première.

samenwerking tussen Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens

De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens. Met meer dan zeventig jaar Bulli-ervaring, hebben de ontwerpers niet alleen een auto ontwikkeld die bij trouwe kopers in de smaak valt, maar die ook nieuwe klanten aantrekt. Efficiency was een belangrijke eis: de onderdelen van het modulaire MEB-platform (Modularen E-Antriebs-Baukasten) ondervinden minimale wrijving, terwijl de stroomlijn van de carrosserie, de bodempartij en de wielen optimaal is. Het resultaat van alle ontwikkelingstijd in de windtunnel is een Cw-waarde van slechts 0,285.

Met de hand gebouwde prototypes

De eerste, met de hand gebouwde prototypes zijn gebruikt om alle specificaties en virtuele simulaties in de praktijk te testen. Om de ID. Buzz aan de hoogste kwaliteitseisen te laten voldoen, heeft hij een uitgebreide marathontest ondergaan. Eerst onder extreem hoge temperaturen, met veel stof en een tropische luchtvochtigheid. Vervolgens bij extreem lage temperaturen, in de sneeuw en op ijs. Van verharde wegen was op veel testlocaties geen sprake.

759-vw-id-buzz-037_2.jpg

759-vw-id-buzz-121_1.jpg

Blootgesteld aan extreme temperaturen

In het hoge noorden van Scandinavië zijn de dynamische kwaliteiten van de multilink-achteras uitvoerig beproefd. Opnieuw werden alle materialen blootgesteld aan extreme temperaturen. De elektrische en elektronische componenten zijn getest op hun werking bij extreme kou, terwijl op een gladde ondergrond het uiterste werd gevergd van het onderstel, de aandrijflijn, het remsysteem en de besturing.

Daarbij wordt geen detail vergeten: zo wordt bijvoorbeeld in een temperatuurkamer gemeten, hoe snel de verwarmde buitenspiegels ontdooien. Bij twintig graden onder nul moeten de spiegels volgens de hoge normen van Volkswagen Bedrijfswagens binnen drie minuten vrij zicht naar achteren bieden.



De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.