ŠKODA VISION iV

De SKODA VISION iV. De elektrische crossover coupé van SKODA.

Volgende stap naar elektrisch rijden

De 100% elektrisch aangedreven VISION iV is een zeer sportief gelijnde vierdeurs Crossover-Coupé die veel ruimte biedt. Hij is gebaseerd op het Modular Electric Drive Kit (MEB) platform. Voor maximaal rijplezier beschikt hij over twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 225 kW/306 pk en vierwielaandrijving.

Maximale actieradius

500 km

Accucapaciteit van

83 kWh


Interieurconcept

Bij het MEB-platform voor elektrisch aangedreven modellen ontbreekt de traditionele centrale ‘tunnel’. Dat stelde de designers van SKODA in staat om een zeer ruim en innovatief interieur te creëren. Zo hadden ze alle vrijheid om de layout van het dashboard en de middenconsole aan te passen.


Infotainment met spraak- en gebarenbediening

De VISION iV heeft een infotainmentsysteem van de nieuwste generatie aan boord. Het biedt toegang tot vele mobiele online diensten van SKODA waaronder Infotainment Online en Care Connect. Het systeem is te bedienen via (natuurlijke) spraak en gebaren, maar desgewenst ook via de smartphone van de passagier. De smartphone is dan ook een geïntegreerd onderdeel van het bedienings- en infotainmentconcept. Zo is het mogelijk om hem als digitale sleutel te gebruiken. Hiermee zijn de deuren te openen en te sluiten en kan de VISION iV worden gestart.

Direct na de instap begroet de VISION iV de inzittenden met een welkom-logo op het zwevende centrale display. Dankzij de permanente 5G-verbinding kan de bestuurder gebruik maken van vele online diensten. Infotainment Online biedt bijvoorbeeld real time weer- en verkeersinformatie en het wijst de weg naar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaats. Met Care Connect profiteert de bestuurder onder meer van proactieve service en kan hij de auto op afstand openen en sluiten via Remote Acces, een functie van de SKODA Connect app en het SKODA Connect Webportal. Een vemoeidheidsherkenningssysteem houdt de alertheid van de bestuurder continu in de gaten. Het is zelfs mogelijk om de hartfrequentie van de bestuurder te monitoren - bij een noodgeval kan de VISION iV automatisch tot stilstand afremmen. Uiteraard is de concept car ook uitgevoerd met een hoogwaardig sound system.


Emissievrij: twee elektromotoren

De VISION iV maakt gebruik van het MEB-platform van de Volkswagen Group, dat is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Het studiemodel beschikt over een elektromotor op de voor- en achteras en is daarmee vierwielaangedreven. Het systeemvermogen bedraagt 225 kW/306 pk. De acceleratie van 0-100 km/u neemt 5,9 s in beslag en van 80-120 km/u duurt nog geen 4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Volgens de nieuwe, realistische WLTP-cyclus bedraagt de actieradius met volledig geladen batterijen maximaal 500 km. Het vloeistofgekoelde lithium-ion batterijpakket is ruimtebesparend en veilig ondergebracht in de wagenvloer. Het heeft een capaciteit van 83 kWh en is in 30 minuten tot 80% op te laden. Een slim systeem verdeelt de aandrijfkracht al naar gelang de omstandigheden optimaal over voor- en achterwielen. Optimale grip en stabiliteit zijn zo altijd gegarandeerd.


Innovatie voor veiligheid en comfort

De VISION iV beschikt over vooruitstrevende systemen voor een hoog comfort- en veiligheidsniveau. Doordat de auto vergaand connected is,kan hij communiceren met andere verkeersdeelnemers, voertuigen en zelfs met de infrastructuur (bv verkeersinformatiecentrales). Zo is hij in staat om snel en precies op actuele situaties in te springen. Dat betekent ook dat de VISION iV onder bepaalde omstandigheden in staat is autonoom te rijden of zichzelf in te parkeren.

Moderne laserscanners, radarsensoren en een krachtige computer maken het mogelijk om de omgeving van de VISION iV nauwkeurig in beeld te brengen en te analyseren. Daardoor werken systemen als de Traffic Jam Assist (fileassistent) snel en precies. De VISION iV is in staat tot level 3 autonoom rijden. Hij kan op de snelweg de besturing volledig overnemen. De intelligente aansturing zorgt ervoor dat uitwijkmanoeuvres, remmen en gasgeven volledig automatisch plaatsvinden. In gevaarlijke situaties wordt de bestuurder wel gevraagd om binnen een bepaalde tijd het stuur zelf weer vast te pakken.


2019: ŠKODA stapt in het elektrische tijdperk

In 2019 start voor ŠKODA het tijdperk van elektrische aandrijving, een nieuwe mijlpaal in de 124-jarige historie van het merk. De eerste geëlektrificeerde modellen zijn de SUPERB plug-in hybride en de 100% elektrische CITIGO. In 2020 presenteert ŠKODA zijn eerste elektrisch aangedreven model op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Group. In de komende vier jaar investeert ŠKODA circa 2 miljard euro in alternatieve aandrijflijnen en nieuwe mobiliteitsdiensten. In de periode tot en met 2022 komen er in totaal tien geëlektrificeerde ŠKODA-modellen op de markt. Daarbij stelt het merk duidelijke prioriteiten: de elektrisch aangedreven modellen moeten veel rijplezier en een aantrekkelijk design bieden en daarbij de nieuwste connected mogelijkheden en infotainment- en assistentiesystemen aan boord hebben. En dat alles in combinatie met een typisch ŠKODA-kenmerk: value for money.


Afbeeldingen