Pon Dealer & Muntstad
gaan samen verder

Meer info
AMBW - ID. Buzz

ID. Buzz Cargo schrijft volgend elektrisch hoofdstuk voor Wegenwacht

Een volledig elektrisch pechvoertuig

AMWB gaat elektrisch de weg op

Volkswagen is al decennialang hofleverancier van pechvoertuigen aan de ANWB Wegenwacht. Die succesvolle samenwerking krijgt nu een vervolg. De pechhulp zet dit jaar namelijk dertig exemplaren van de volledig elektrische ID. Buzz op de weg. 

Een volledig elektrisch pechvoertuig

Eva-Marie Beij, directeur van de ANWB Wegenwacht, heeft vandaag het nieuwe volledig elektrische pechvoertuig gepresenteerd. Het is een Wegenwacht-editie van de ID. Buzz, die is ontwikkeld door ModiForce en de Wegenwacht in nauwe samenwerking. Er is een goede balans gevonden tussen het laadvermogen, een handige inrichting en een breed pakket aan gereedschappen.

De ID. Buzz heeft een universeel reservewiel, meerdere accu's en een starthulpinstallatie, en is ook uitgerust met een EHBO-koffer voor noodhulp. Het extra gewicht is ongeveer 600 kilogram, daarmee bedraagt de actieradius van de ID. Buzz naar verwachting ongeveer 250 kilometer. Optioneel kan de nieuwe ANWB-bus ook een charger aan de trekhaak dragen om stilgevallen elektrische auto's ter plekke op te laden.

Nieuwe elektrische Volkswagen-modellen voor de ANWB

De Wegenwacht zal dit jaar niet alleen 30 nieuwe ID. Buzz-modellen in de vloot opnemen, maar ook 110 ID.4's. Naast de 50 ID.4's van vorig jaar zal Volkswagen daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de groene doelen van de ANWB. De organisatie streeft naar een uitstoot van 25% minder CO2 in 2025, met als doel om volledig emissievrij te zijn rond 2030.

Om het groeiende elektrische wagenpark te ondersteunen, zal de ANWB dit jaar 150 nieuwe oplaadpunten installeren, waarvan de eerste helft beschikbaar komt in de pechhulpcentra in Amsterdam, Den Haag-Ypenburg en Utrecht. Dit maakt het laden van de elektrische voertuigen nog efficiënter en gemakkelijker.

Jarenlange samenwerking tussen Volkswagen en de ANWB

De samenwerking tussen Volkswagen en de ANWB Wegenwacht duurt al bijna 50 jaar. Het begon in de jaren '70, toen de Wegenwacht de Volkswagen Golf als pechvoertuig beschouwde. Ook de tweede-, derde- en vierde-generatie Golf kregen die rol. Uniek aan de eerste twee generaties Wegenwacht-Golfs was de lichtbak op het dak, die de vorm van een driehoek met de punt naar voren had. Dit scheelde de ANWB jaarlijks 100.000 gulden aan brandstofkosten in vergelijking met een traditionele lichtbalk.

De Volkswagen Golf III bracht een belangrijke verandering voor de Wegenwacht. Het model was namelijk de eerste Golf die beschikbaar was als stationwagon-uitvoering (Variant), die veel meer binnenruimte had dan de reguliere hatchback. Bovendien beschikte de Golf III over een polyester dak met geïntegreerde knipperlichten, in plaats van een lichtbak. Dit betekende het einde van de kenmerkende "knipperlicht-oren" op de eerste twee Wegenwacht-Golfs. Ook de Golf IV was verkrijgbaar als stationwagon met polyester dak. In 1996 voegde de Wegenwacht de Volkswagen Polo toe aan de vloot, inclusief de bijzondere Polo Van-uitvoering voor gebruik in de stad. 

Ook besloot de organisatie om de Transporter T4 in te zetten. De T5 en T6 volgden later als pechvoertuig. In 2004 werd de Volkswagen Touran het nieuwe voertuig voor de Wegenwacht, wat betekende het einde van de Golf en Polo. De extra ruimte die de Touran en Transporter boden was noodzakelijk vanwege de toenemende complexiteit van auto's en de benodigde apparatuur voor pechhulp. De Touran had bijvoorbeeld een hefkussen voor het verwisselen van banden en de Transporter beschikte over een installatie om te helpen bij verkeerde brandstof. In 2010 nam de Wegenwacht ook de compactere Caddy aan, vanwege de veiligheid die de schuifdeuren bieden tijdens het werken langs de weg.

e-Golf was eerste elektrische dienstauto

Het elektrische hoofdstuk van de ANWB Wegenwacht startte ook met Volkswagen. De e-Golf was in 2018 namelijk de eerste elektrische personenauto die als dienstauto werd gebruikt. Sinds vorig jaar is die rol ook weggelegd voor de ID.4.

DISCLAIMER

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.