Audi R8 Coupé

De vernieuwde Audi R8 Coupé V10 quattro

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Audi R8 Spyder krijgen niet alleen een sportiever design, maar ook krachtigere motoren. Het hart van de Audi R8 is nog altijd zijn atmosferische, hoogtoerige V10, die nagenoeg identiek is aan de motor in de R8 LMS GT3 en R8 LMS GT4. De compacte krachtbron wordt gebouwd in Győr, Hongarije, en wordt beschikbaar in twee varianten: V10 en V10 performance. Hij is voorzien van een aparte radiateur die de motorolie in het dry sump-systeem op temperatuur houdt. Dit principe komt rechtstreeks uit de autosport en zorgt ervoor dat de motor heel laag in het chassis kan worden gehangen, waardoor het zwaartepunt laag blijft. De oliepomp is daarbij zo afgesteld dat de V10 altijd voldoende wordt gesmeerd, ook bij zijdelingse acceleraties van tot wel 1,5 G. Beide versies van Audi’s tiencilinder zijn uitgerust met een partikelfilter.

Aanpassingen aan het onderstel van de nieuwe Audi R8 staan garant voor nog meer stabiliteit en precisie. Bovendien is zowel de elektromechanische stuurbekrachtiging als de optionele Dynamic Steering aangescherpt voor een betere feedback. Afhankelijk van de gekozen motorisering zijn er nu drie aanvullende rijmodi beschikbaar: Dry, Wet en Snow. Dankzij het verbeterde Electronic Stabilization Control (ESC) heeft het topmodel van de Audi R8-reeks 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u naar stilstand af te remmen. Wordt de remactie ingezet bij 200 km/u dan is de remafstand tot zelfs 5 meter korter.

De nieuwe Audi R8 wordt standaard geleverd met 19 inch lichtmetalen velgen. Ultralichte 20 inch exemplaren met een vijfspaaks V-design zijn optioneel. Klanten kunnen daarbij kiezen uit stalen remschijven en remschrijven van aluminium die met koolstofvezel kunststof (CFRP) zijn versterkt. Die laatste zijn zo’n 2 kilogram lichter.

Een betoverende auto Audi R8 Coupé V10 quattro

De Audi R8 Coupé V10 quattro vertegenwoordigt het allerbeste dat Audi te bieden heeft. Met zijn hoge motorvermogen en compromisloze vormgeving vormt hij de schakel tussen de seriemodellen en de autosport. Zijn exclusieve karakter is een mooie bonus.


De vernieuwde Audi R8 Coupe. De belangrijkste feiten.


Atmosferische V10-motor: krachtig middelpunt van de vernieuwde Audi R8

De tussen de assen geplaatste atmosferische V10-motor is het hart van de Audi R8. Deze 5.2 FSI-krachtbron maakt indruk. Zo piekt het koppel van 560 Nm bij 6.200 toeren. De vele technologisch geavanceerde details duiden op de directe relatie met de autosport. Dankzij de dry-sumpsmering en dus het ontbreken van een oliecarter is de motor extra laag in te bouwen, wat een van de technische verklaringen is voor het scherpe stuurgedrag van de Audi R8. De speciale ontstekingsvolgorde van de tiencilinder levert een karakteristiek geluid op. De Audi R8 Coupé V10 quattro maakt met schor blazen en brullen zijn gemoedstoestand aan de buitenwacht duidelijk.


Het onderstel blinkt uit door scherpte

In de racewereld zijn twee aspecten van bovengemiddeld belang: het vermogen en de manier waarop de auto dit op het asfalt kwijt kan. En dat is waar een bovengemiddeld goed onderstel bij om de hoek komt kijken. De Audi R8 heeft rondom dubbele aluminium driehoeksdraagarmen. Het standaard adaptieve rijprogramma Audi drive select telt vier settings. Adaptieve dempers zijn er in de vorm van het optionele Audi magnetic ride. Ideaal om in een fractie van een seconde de demperwerking aan de rijstijl en het wegkarakter aan te passen.

De nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging reageert nog directer en geeft uitstekende terugkoppeling. De naar wens geïnstalleerde dynamic steering varieert de stuurratio op basis van de snelheid en dat draagt bij aan de speelse handling. Voor als het niet sneller, maar juist langzamer moet, zijn er de geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven van het wave-type. Een slim staaltje gewichtsbesparing van Audi, waaruit de aandacht voor detail blijkt. De remzadels zijn van huis uit zwart, maar vlammend rood wordt ook geleverd.


Ideale lijnen voor het design van de vernieuwde Audi R8

Veel designelementen van de nieuwe Audi R8 zijn direct te herleiden naar de actuele racewereld en de rijke autosporthistorie van Audi. Zie de ver naar voren geschoven zitpositie, de flink geaccentueerde spatborden en de markante diffusor.

Lage horizontale lijnen dragen bij aan het breedte-effect van de voorzijde. Daardoor oogt de Audi R8 nog lager en sportiever. Aan de zijkant domineren de karakteristieke blades. De achterkant maakt een statement met het luchtrooster over de volle breedte en de nieuwe, ovale uitlaatuiteinden. Je kunt de standaard 19-inch wielen naar wens laten vervangen door nieuw vormgegeven gefreesde 20-inch exemplaren. Dit 5-V-dynamiek-design is er met keuze uit drie afwerkingen van het velgoppervlak.


De overzichtelijke Audi virtual cockpit

Audi heeft voor een digitale route gekozen in de vorm van de standaard Audi virtual cockpit in combinatie met MMI navigatie plus. Het MMI-bedieningssysteem reageert ook op gesproken instructies. Buiten de centraal geprojecteerde toerenteller, weergeeft het 12,3 inch scherm vermogen, koppel, g-kracht, rondetijden, temperatuur van motor en bak alsmede bandenspanning en -temperatuur.

Nog exclusiever door personaliseren

Je bepaalt zelf de uitstraling van uw Audi R8. De specialisten van Audi exclusive kunnen zelfs een lakkleur mengen volgens jouw eigen opgaaf. Voor de sideblades zijn er vijf kleurenvarianten plus natuurlijk de mogelijkheid van een tint naar keuze. Je kan zelfs jouw handtekening op het ontwerp zetten in de vorm van een opschrift of logo.


De overtreffende trap:
Audi R8 Coupé V10 performance quattro

De tussen de assen geplaatste atmosferische V10-motor is het hart van de Audi R8. In de performance-versie levert deze maar liefst 50 pk extra, waardoor het motorvermogen uitkomt op 456 kW/620 pk. Hierdoor neemt de sprint naar 100 km/h geen 3,4 maar 3,1 seconden in beslag en wordt de topsnelheid verhoogd van 324 tot 331 km/h. Ook qua koppel is er een verschil: bij 6.500 toeren is 580 Nm beschikbaar.

De vaste achtervleugel van de Audi R8 Coupé V10 performance quattro is een goed zichtbaar herkenningsteken voor de indrukwekkende prestaties.


Afbeeldingen

Brochures & prijslijsten

Wij doen ons uiterste best om de actualiteit van de prijzen, uitvoeringen, specificaties en andere informatie te waarborgen. Het is echter onvermijdelijk om alle fouten volledig uit te sluiten. Derhalve kunnen aan deze informatie op geen enkele wijze rechten worden ontleend.